Weg ligt er slechter bij dan voor werken en ook deze politica kan daar niet mee lachen

Het zit de mensen die geregeld de Diestsesteenweg tussen Aarschot en Rillaar gebruiken niet mee. Na enkele weken van omleidingen, blijkt de weg slechter dan voor de werken. Agentschap Wegen en Verkeer vraagt geduld.

De gebruikers van de Diestsesteenweg keken enorm uit naar het moment dat de wegenwerken klaar waren. Sinds enkele dagen is de baan weer open voor alle verkeer en is er nieuwe belijning. Nu blijkt echter dat de weg er slechter bij ligt, dan voor de werken, wat bij vele weggebruikers kwaad bloed zet.

Ook schepen en Open VLD-voorzitter Gwendolyn Rutten, die zelf in Rillaar woont, is boos op het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en steekt haar ergernis niet onder stoelen of banken. “Aan de Vlaamse administratie wegen en verkeer. Er moet me iets van het hart”, begon Rutten in een open brief op de sociale media. “Het was nodig dat ik dit gedoe aankaart. De voorbije weken waren door de werken niet altijd gemakkelijk. ‘Even’ naar Aarschot betekende een flinke omweg via de autostrade, maar als het resultaat er komt, is dat niet zo erg. Je kan nu eenmaal geen wegwerkzaamheden doen zonder hinder.”

“Niet zo erg”
“Dat het Vlaamse Gewest investeert in de gewestweg zou een goede zaak moeten zijn. Maar bij het rijden over de nieuwe steenweg moeten we vaststellen dat de nieuwe weg er slechter bij ligt dan de oude. Hij is er heel hobbelig en brengt meer lawaai voort. Dat begrijp ik eerlijk gezegd niet: wegenwerken uitvoeren om nadien slechter af te zijn. Daarom doe ik alvast deze oproep aan de administratie Wegen en Verkeer van het Vlaams Gewest: doe zeker grondig de test voor de werken opgeleverd en betaald worden. De steenweg is een belangrijke as, en het is goed dat er in geïnvesteerd wordt, maar dan moet het ook goed zijn.”
Volgens Veva Daniels, woordvoerder AWV, is het allemaal niet zo erg als het eruit ziet. “Voor de vernieuwing van deze belangrijke as hebben we gekozen voor een ingreep om de levensduur van de weg te verlengen”, zegt ze. “We hebben dus niet de hele asfaltlaag weggeschraapt en nieuwe gegoten, maar hebben een slemlaag aangebracht die hebben bestreken met kleine kiezelsteentjes. De baan kan hiermee weer wat jaren verder en hierdoor konden we de wegomlegging beperken in tijd. We hopen dat er zoveel mogelijk voertuigen passeren, om de steentjes in de laag te rijden. Morgen gaan onze controlediensten kijken of er toch geen hiaten zijn in de wegvernieuwing.”

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *